Zítra si vaše děti domů přinesou pololetní vysvědčení. Víte jaké, nebo to pro vás bude velké překvapení?
Ano, tuto otázku vám pokládám záměrně proto, abyste se nad ní zamysleli. Existuje na ni totiž jenom jedna správná odpověď: „Ano, vím jaké bude vysvědčení mého syna nebo mojí dcery. Vždyť jsme spolu v každodenním kontaktu, společně komunikujeme, radujeme se z úspěchů a společně zvládáme i když přijde nějaký nepovedený den.“
Každý z nás je šikovný na něco jiného, všichni nemůžeme umět všechno. Je důležité si uvědomit, co nás v životě baví, v čem jsme dobří, a to postupně rozvíjet. Najít sám sebe, být se sebou spokojený, to je například jedno z témat, se kterými pracujeme s dětmi v kurzech projektu Snadné učení.
Čas okolo vysvědčení je také důležité období pro nás rodiče, kdy bychom se mohli zamyslet sami nad sebou, jaký byl tento půlrok v životě naší rodiny. Co prožíváme? Jak se cítíme? Pokud dojde ke zhoršení chování nebo prospěchu našich dětí, je to vždy signál toho, že se něco děje. Nikdo z nás nechce být dobrovolně neúspěšný.
Že má dítě špatnou známku na vysvědčení a rodič je z toho překvapený často svědčí o tom, že něco nefunguje. Komunikace mezi dítětem a rodičem, rodiče příliš nezajímají školní výsledky, v rodině se děje něco, co zastínilo zájem o dítě… Vždy by taková situace měla vést k zamyšlení nejen dětí, ale i jejich rodičů.
Vysvědčení nemůže být pro rodiče žádným překvapením, neboť každý, kdo sleduje průběžně práci svého dítěte, přece musí vědět, jaké budou výsledky. Dnes máme my rodiče možnost on-line přístupů do žákovské knížky, pokud je potřeba, máme možnost kontrolovat i docházku našich dětí. Měli bychom mít téměř jasnou představu o tom, jak bude pololetní vysvědčení vypadat.
Vzpomeňte si na sebe, na svoje vysvědčení, na reakce svých rodičů, jaké byly, jak jste se cítili. Pokud je pro vás tato vzpomínka nepříjemná a báli jste se přinést vysvědčení domů, neopakujte to stejné u svých dětí, protože i ony si to budou pamatovat.
Můžete si zkusit popovídat s vaším dítětem o sobě, připomenout, že ani vám se vždycky všechno nepodaří, ale je důležité se rozhodnout a chtít chybu napravit. Klidně se přiznejte, že jste také neměli vždy pěkné známky.
Zítra děti přinesou vysvědčení pololetní a to je jen dílčí výsledek 🙂
Máme ještě spoustu času všechno napravit. Můžeme se společně domluvit, jak budeme pokračovat dál, kterou známku zkusíme opravit, co můžeme udělat pro lepší výsledky na konci školního roku.
Udělat si plán, který si společně odsouhlasíme, pověsíme si ho třeba na ledničku a budeme si zapisovat, jak se nám daří ho plnit. Jenom prosím při plánování nezapomeňte na možnosti svých dětí, ale také na možnosti svoje. Neslibujte, co není možné splnit, nechtějte ze čtyřky hned jedničku.
Pokud si dáváte nesplnitelné plány, potom nejen děti, ale i vy získáte pocit, že jste selhali, že nejste dost dobří, když se to zase nepodařilo. Že nemá cenu se o nic dalšího snažit.
Svoje cíle, ale i cíle svých dětí společně plánujte po menších krocích – budete mít více úspěchů, které vás budou posouvat dále a dodávat vám sebejistotu a sebevědomí. Společné plánování a plnění cílů, které si dáváte, vám dává možnost být spolu, komunikovat. Je to další možnost, jak upevňovat rodinné vztahy, které jsou pro nás všechny obrovsky důležité.